Vilse i Paris

Färgstark underhållning med stänk av såväl Jacques Tati som Buster Keaton. Akrobatisk slapstick av allra finaste sort!

Fiona, en kanadensisk bibliotekarie, beger sig till Paris för att hjälpa sin 88-åriga moster Martha. Men när hon anländer så är Martha försvunnen, vilket är den första i en flod av olyckor som sköljer över Fiona. Mitt i allt eländet träffar hon Dom, en lika egoistisk som förförisk luffare som vägrar att lämna henne i fred. Sagan om tre egensinniga personligheter som har gått vilse i Paris tar sin början…

Dominique Abel och Fiona Gordon - som tidigare bl a gjort filmerna "Rumba" och "Den goda fen" - träffades redan på 80-talet och har turnerat med sin fysiska teater sedan dess. Under 90-talet började de göra film tillsammans med Bruno Romy som också har en bakgrund som clown. Själva säger de att deras drivkraft är en ständig fascination över, och kärlek till, människans brister.

”Precis som våra andra filmer är VILSE I PARIS en burlesk komedi. Det är en enkel historia med uppträdandet i centrum. Den här gången påminner handlingen om en detektivundersökning, vilket ger den en annan ton jämfört med våra andra filmer. Uppträdandet är hjärtat i filmen med kroppar som kämpar mot motgångar, kämpar för att leva, för att nå eller bevara en viss värdighet och överträffa sig själva. Nästan alla händelser sker under en period av två dagar och två nätter. Rollfigurerna befinner sig i ett ständigt tillstånd av nödläge. De springer omkring och krockar med varandra hela tiden. Ensamma, berövade på familjer och bekvämligheter, så kämpar de tre förlorade individerna mot varandra, eller kommer till varandras undsättning. VILSE I PARIS använder humor för att prata om grundläggande frågor som död, frihet att välja, ensamhet och solidaritet.”
/ Dominique Abel & Fiona Gordon

IndieWire artikel >> 

För tillfället är inga visningar inplanerade.