Peter Weiss - 8 Kortfilmer

Experimentfilmaren Peter Weiss skulle i år ha fyllt 100 år! Peter Weiss (1916-1982) föddes i Tyskland och anlände till Sverige 1939, där han med tiden kom att bli ett viktigt tillskott i kulturlivet. Weiss började sin yrkesbana som bildkonstnär och under 50-talet var han pionjär inom experimentell film. Internationellt är han mest känd som författare, hans romaner och pjäser har översatts till många språk.

STUDIE I / UPPVAKNANDET
Regi: Peter Weiss | Sverige 1952 | 6 min
Peter Weiss vaknar med en naken kvinna, borstar tänderna och blir sittande på toaletten. Han ville ”uttrycka någonting av en evighetsrytm, den alltid återvändande morgonen, det långsamma uppvaknandet efter natten.” Skildringen av det svävande tillståndet mellan sömn och vakenhet erinrar om fransk surrealistisk film från 1920- och 1930-talen.

STUDIE II / HALLUCINATIONER
Regi: Peter Weiss | Sverige 1952 | 6 min
En film uppbyggd kring tolv tablåer där var och en är en del av ett hallucinatoriskt utforskande av tid och rum. Liksom hallucinationer dyker det upp en rad starkt erotiskt färgade känslor i olika stadier. Filmteamet sprang till stamkrogen för att få ihop tillräckligt med armar.

STUDIE III
Regi: Peter Weiss | Sverige 1953 | 6 min
En man släpar sig fram med sitt alter ego på ryggen. Han ställs inför platser och omgivningar som påminner om de fördomar som han försöker bli fri från. Målet är att, genom konsten, befria sig själv från konventionella och klichéartade uttryck.

STUDIE IV / FRIGÖRELSE
Regi: Peter Weiss | Sverige 1955 | 9 min
Här utvecklas idén om jagets frigörelse och Peter Weiss går in i en högre stilisering och drömlika miljöer med surrealistiska förtecken. Huvudfiguren rör sig genom olika, för honom betydelsefulla rum, släpande på någonting som ständigt skiftar form men slutligen visar sig vara han själv.

STUDIE V / VÄXELSPEL
Regi: Peter Weiss | Sverige 1955 | 9 min
Sekvenser av fotografiska abstraktioner ställs mot mer realistiska bilder i ett undermedvetet laddat möte mellan två älskande.

ATELJÉINTERIÖR
Regi: Peter Weiss | Sverige 1956 | 10 min
I denna sin enda färgfilm återvänder Weiss till att skildra själsliga och existentiella förlopp, här genom Faust i hans laboratorium. Färgfilmens möjligheter inspirerade Weiss att göra ett experiment där ljuset och färger från glasprismor fick spela mot varandra. Djävulens utsände spelas av Carlo Derkert och filmen är gjord i samarbete med fotografen Ragnar Kihlstedt.

ANSIKTEN I SKUGGA
Regi: Peter Weiss | Sverige 1956 | 14 min
En dokumentär i cinema vérité-stil om Gamla stan i Stockholm. Tillsammans med fotografen Christer Strömholm, som också bodde i samma stadsdel, dokumenterar Weiss femtiotalets ölkaféer, mejeributiker, uthus och vedförsäljare.Ljudspåret består av ett kollage av inspelningar från de olika ölkaféerna.

ENLIGT LAG
Regi: Peter Weiss | Sverige 1957 | 18 min
En klassisk dokumentär som kritiskt skildrar den svenska fångvården på 1950-talet, i synnerhet verksamheten på ett ungdomsfängelse i Uppsala. Filmen inleds med en textskylt som lyder: ”Denna film har censurerats av staten. Vi, som gjort filmen, har hindrats i vår yttrandefrihet. Ni, som ser filmen, ansågs kunna ta skada av vissa verklighetsdetaljer”.

För tillfället är inga visningar inplanerade.