Forgetting Vietnam + inledning

Trinh T. Minh has senaste film FORGETTING VIETNAM präglas av ett bildspråk som refererar till myter och legender i gårdagens och dagens Vietnam. Filmen är gjord till minne av 40-årsdagen av krigets slut, och till dess överlevande.

Filmen föregås av fem minuter introduktion till filmen och Trinh T. Minh-has praktik.

Visningen är ett samarbete mellan Folkets Bio Malmö och Konstfrämjandet Skåne, som en del av Konstfrämjandets utställning Dörren i muren.

FORGETTING VIETNAM
Vietnam kallades en gång för đất nứớc vạn xuân – de tio tusen källornas land. En av myterna som omger Vietnams grundande, kretsar kring en kamp mellan två drakar vars sammanflätade kroppar föll ner i Sydkinesiska havet och bildade Vietnams kurviga S-formade kustlinje. Legenden berättar även att Vietnams förfäder föddes ur drakkungen, Lạc Long Quân och fen, du Cơs förening. du Cơ var en mytisk fågel som svalde en handfull jordisk jord och som därför förlorade kraften att återvända till den 36:e himlen. Hennes tårar bildade Vietnams många floder och de återkommande översvämningarna är nationens sätt att minnas henne. Vietnams geo-politiska läge skapar en bräcklig jämvikt mellan land och vatten. Vattnet, som en livsuppehållande kraft, är viktig för delar av den vietnamesiska kulturen.

Bilderna – filmade i Hi-8-format 1995 och i HD och SD år 2012 – skapar en rumslig dialog mellan de två elementen – land och vatten – som tillsammans utgör ordets det vietnamesiska ordet för vatten (đất nứớc) etymologi. Genom att bära med sig historier om såväl visuell teknologi som Vietnams politiska verklighet, skapar dessa bilder även ett möte mellan det forntida (som representeras av till den solida jorden), och det nya (som relaterar till det som flyter; förändringar i en tid av snabb globalisering). En tredje aspekt står i dialog med det flytande och det solida, det historiska och kulturella minnet – minnet hos invandrare och äldre som minns gårdagens berättelser och som kan kommentera dagens händelser. Genom deras vittnesmål om ett av Amerikas mest splittrande krig dröjer Vietnams spöke kvar, och hennes bidrag till världshistorien framstår som närvarande, men också som alltför lätt att glömma. FORGETTING VIETNAM rör vid ett internationellt trauma, och är gjord till minne av 40-årsdagen av krigets slut och till dess överlevande.

Skribenten, teoretikern, filmaren och kompositören Trinh T. Minh-ha är professor i retorik, och i genus- och kvinnostudier vid universitetet i Berkeley. Sedan 1980-talet har Trinh T. Minh-ha i sina texter och filmer utforskat, och kritiserat, etablerade föreställningar som använts för att legitimera etablerade maktrelationer. Genomgående för hennes praktik är en kritik av normativa metoder och föreställningar i film, konst och litteratur. Minh-ha har även kastat ett kritiskt öga på vetenskapen, exempelvis antrolpologins uttryck och metdoer för representation. 

För tillfället är inga visningar inplanerade.