Brev till en seriemördare - förhandsvisning med regissörssamtal

Förhandsvisningen gästas av filmens regissör Manal Masri och kriminalreportern Joakim Palmkvist, de samtalar med publiken efter filmen. Läs mer detaljer om samtalet nedan.

BREV TILL EN SERIEMÖRDARE
På väg till fotbollsträningen blir 16-årige Kamal skjuten med fem skott. Polis och tidningar börjar snabbt spekulera om gängrelaterat våld och hämnduppgörelser. Även inom Kamals familj undrar man. Vad hade han gjort för att någon ska vilja skjuta honom? Vilka fiender hade han? Åren går utan några svar. Oron och sprickorna inom familjen växer sig större. Men så en dag ringer polisen och säger att de har gripit en misstänkt – Peter Mangs, som snabbt får epitetet ”den nye Lasermannen”. Manal Masri, Kamals syster, bestämmer sig för att ta reda på vad som verkligen hände den där novemberkvällen, hon vill veta vem som utförde dådet och förstå varför. Är det verkligen den misstänkte? För att få ett slutgiltigt svar på sina frågor skriver hon ett brev till honom.

Efter filmen:
ETT SAMTAL OMKRING MEDIA OCH EN FILMS INVERKAN PÅ VERKLIGHETEN 
Klara Grunning, filmkonsulent vid svenska filminstitutet, talar med Manal Masri, filmens regissör, samt Joakim Palmkvist från Sydsvenskan, om filmens process, språk och grepp med hänsyn till hur den påverkar verkligheten, såsom verkligheten påverkar filmen. Och den effekt media kan ha efter en våldsam händelse, vad det betyder för en familj, den ton, definition och sammanhang som det printade ordets värderingar kan sätta på hur vi ser oss själva, och vår omgivning.

”Min familj pratade aldrig om det som hade hänt. Varken med varandra eller med någon annan. Inte på fyra år. Jag började bearbeta genom att dokumentera och skriva. Inte långt därefter kom samtalet från polisen om att dom gripit en misstänkt person, en serieskytt som skjuter på invandrare. Först då började vi prata om det inom familjen. Med tiden upplevde jag att de inte gick att isolera denna händelse till en familjetragedi. Berättelsen var större än så, större än min bror, större än min familj och större än Lasermannen. Jag ville försöka ta reda på vad det verkligen var som hände den där novemberkvällen och sätta det i en större kontext, spåra de historiska rötterna. Jag ville förstå varför. Den enda gången något liknande hade hänt i Sverige var på 90-talet. Varför hände det igen? Var det ett svenskt, europeiskt, eller kanske till och med ett globalt problem? Eller var det bara en ensam galning som det sades i tidningarna? När vi om 20 år ser tillbaka vill jag att en här filmen ska vara ett dokument över vår samtid. Sverige i dag. Europa i dag. En film som genom det lilla säger något om det stora. En film som sträcker sig bortom Sveriges gränser.”
/Manal Masri

Manal Masri är regissör och teaterproducent, utbildad vid Stockholms dramatiska högskola. BREV TILL EN SERIEMÖRDARE är hennes långfilmsdebut.

För tillfället är inga visningar inplanerade.